El president d’amec i CEO de Relats, Pere Relats, ha participat en el debat de Financial Times Live ( la visualització està disponible durant uns dies en aquest enllaç ) sobre els nous reptes que afronta la indústria internacionalitzada després de la pandèmia. Moderat per l’editor de Financial Times responsable de mercats emergents, Jonathan Wheatley, han intervingut així mateix Julie Linn Teigland, sòcia responsable de l’àrea de Middle East, Índia i Àfrica de EY; Jesko Hentschel Country Director, Maghreb and Malta a The World Bank i Jaafar Mrhardy, director general de Tànger Med.
El debat ha servit per donar resposta a preguntes sobre com s’està adaptant la indústria a la nova era de el comerç internacional, com està donant resposta als problemes de logística i falta de matèries primeres, quines són les prioritats en la ubicació de plantes i filials , com garantir la rendibilitat, qualitat i temps en les cadenes de subministraments i com respondre a les necessitats d’un món que busca de manera urgent la sostenibilitat i una major equitat.
El president de amec ha explicat que la pandèmia està afectant encara el funcionament de moltes plantes a tot el món, i en algunes àrees fins i tot estan tancades. Així mateix, fruit dels problemes de l’transport marítim i la falta de contenidors, “el cost de l’transport s’ha doblat, mentre que el de molts materials han augmentat fins a xifres que no havíem vist en una dècada”. Es tracta d’un problema molt seriós que està impactant en els preus finals i la resolució no arribarà almenys fins a mitjans de 2022, tal com ha indicat Relats. El problema és que l’augment de la demanda després de la pandèmia no es veu acompanyada pels lliuraments. Per contra, la manca de microxips ha portat a l’a indústria de l’automoció a una disminució de la producció de l’20%, ia un retard de 5 i 6 mesos en els lliuraments, com ha explicat Relats. La construcció de noves plantes de microxips espera normalitzar la situació a mitjans de 2022.
Davant els problemes de logística i abastament, el president d’amec ha confirmat que s’estan produint canvis en les cadenes de valor. En el cas de Relats, multinacional amb plantes a Europa, Marroc, Xina, Vietnam i Mèxic, s’està duent a terme de forma gradual una redirecció de la producció. “Quan vam anar a la Xina el 2004 el país era la fàbrica de l’món. Avui és el primer mercat de l’món. Els nostres productes que es produeixen a Vietnam sovint viatgen a Europa o Amèrica del Sud. Això està canviant: la nostra producció a Vietnam es quedarà per servir al sud d’Àsia i Japó. Marroc deixarà de manufacturar per a Àsia i ho farà per a Europa i la de la Xina no servirà a Europa “.
A nivell general, Relats ha considerat que tota la cadena de suminstro també estarà més a prop de les fàbriques, a causa a més a la nova tendència en auge de personalització dels productes. Així, es produeix un gran canvi: l’estratègia se centra en estar a prop dels punts d’enginyeria i dels clients. “Les firmes d’automoció a Alemanya ja estan fent inversions en aquest sentit, a l’igual que Tesla als EUA. França i Itàlia fan els mateix, les inversions es realitzen en el país i no en un altre lloc”, ha afirmat.
Amb tot això, entra també en joc un aspecte tan important com la sostenibilitat, tal com ha subratllat Relats. A més de reduir la petjada de carboni en el transport, les plantes industrials també estan invertint per ser més sostenibles. “Necessitem respondre i fer-ho ja. Invertir en energies renovables. El nostre grup està treballant molt dura en aquesta direcció “, ha afirmat.
Els problemes de subministrament “no van a resoldre aviat”, ha coincidit Julie Linn Teigland, EMEIA Àrea Managing Partner a EY , que ha explicat que la indústria està estocando per assegurar-se els materials, cosa que no alleujarà en absolut la situació, que pot mantenir-se durant els propers 18 mesos. No obstant això ha incidit que les millores tecnològiques i la digitalització contribuiran de forma molt destacada a redirigir i gestionar de forma òptima les cadenes de valor. “S’està produint una increïble acceleració de la digitalització que veurem en els propers 24 mesos”, ha destacat.
Jaafar Mrhardy, director general de Tànger Med, ha destacat la importància de comptar amb una localització prop de el mercat i el client final per a la indústria. “Les multinacionals estan triant de nou Marroc i Tanger per a la seva producció per a Europa”. La pressió de l’ecommerce i la rapidesa de lliurament ha fet que empreses com Zara o Màxim Dutti triïn relocalitzar, en un moviment invers a l’realitzat fa 20 anys. “Àfrica es beneficia d’aquesta nova tendència”, ha afirmat. Per Lin, però, les noves tecnologies permetran a la indústria establir un equilibri per fer un bon balanç entre resiliència i localització. Així, els processos s’automatitzaran i el repte és com construir cadenes de subministrament resilients.
Pel que fa a la preocupació per la sostenibilitat, Lin ha destacat la rapidesa amb què s’estan produint els canvis, com per exemple amb l’eliminació a la indústria de l’transport de tots aquells materials plàstics que no aporten valor. Jesko Hentschel Country Director, Maghreb and Malta a The World Bank, també ha valorat la ràpida transició ecològica que està duent a terme la indústria. Tot i això, ha incidit en la necessitat de col·laborar en polítiques globals i de el comerç internacional per lluitar contra les creixents desigualtats i contra la pobresa. “Afrontar aquests efectes globals de desigualtat i pobresa serà crucial per al comerç en el futur”, ha indicat, a el temps que ha destacat “la certificació de la cadena de valor”. Per anar en la bona direcció ha contribuït “la pandèmia, que ha afavorit un govern més fort”.