- La Jornada del Sector va servir per debatre sobre els nous materials per al packaging a l’horitzó 2030, moment en què tots els envasos i embalatges que es comercialitzin hauran de ser reciclables, compostables o reutilitzables, i les millores en què treballen ja les empreses.
Barcelona, 15 de desembre de 2021. Les empreses fabricants de maquinària d’envàs i embalatge i perifèrics van fer balanç de la seva situació a la Jornada del Sector , la cita anual de referència organitzada per amec envasgraf , que va servir a més per debatre sobre com estan abordant el repte de la circularitat al packaging per tal de complir la nova normativa que entrarà en vigor el 2030.
El president d’ amec envasgraf , Michele Palma, va explicar com està evolucionant l’entorn on es mouen les empreses del sector, i va avaluar la marxa del conjunt de l’any. “2021 serà un bon any, en què superarem en nombre de projectes nacionals i internacionals els que realitzem el 2019, abans de la pandèmia” , va destacar. No obstant això, Palma va afegir que hi ha incertesa sobre com evolucionarà el proper any 2022. Els Estats Units destaca com a primer mercat, molt per davant de França, en segona posició, i Itàlia i Alemanya, en tercer i quart lloc, respectivament. Mentre que els mercats d’Europa i els Estats Units han mostrat molt bon comportament, l’Àsia i l’Amèrica Llatina s’han alentit.
Tot i l’augment de les vendes, aquest 2021 s’ha caracteritzat per mantenir-se les dificultats en la mobilitat, que han afectat de ple la celebració de les grans cites internacionals. “Hi ha moltes ganes de fires, atès que hem comprovat que encara no hi ha una alternativa igual de bona per arribar a nous clients”, va destacar Carmina Castellà, directora de la Unitat d’Agrupacions d’ amec , i al capdavant d’ amec envasgraf .
Les empreses van tractar la complicada situació que afronten per les pujades de preus de matèries primeres, escassetat i llargs terminis de lliurament generalitzats i els elevats costos de transport i demores, i que estan incidint en la reducció de marges, alhora que repercuteixen en els preus finals dels productes.
Durant la trobada, president d’ amec envasgraf va donar la benvinguda als nous membres a la comunitat amec : ABC Compressors, Bossar, Difmaq, Limitronic, MP Systems. Castellà va destacar l’alt nivell de participació de les empreses del sector a les propostes d’ amec , sobretot a les activitats de capacitació, networking i màrqueting i promoció internacional.
Les grans cites per al 2022 són Hispack (24-27 maig a Barcelona), EXPOPACK (Mèxic, del 13 al 16 juny), Propak Àsia (Tailàndia, del 15 al 18 de juny), Drinktec (12 de setembre a Alemanya), PACK EXPO (Xicago, del 23 al 26 octubre), Gulfood Manufacturing (Dubai, del 8 al 10 de novembre) i ALL4PACK (França, del 21 al 24 de novembre). amec també convocarà diverses missions comercials a països europeus i una missió comercial digital als Estats Units. També es repetirà la trobada exitosa de les empreses del sector amb enginyeries.
Així mateix, els temes clau i reptes que han d’abordar les empreses industrials seran com adaptar-se als canvis, la sostenibilitat, la ciberseguretat, el nou lideratge, posicionar-se als nous canals digitals, la captació del talent i la col·laboració entre les empreses. Sobre tots aquests amec oferirà a les empreses suport a través de formacions específiques.
Grans oportunitats als nous materials del packaging
Durant la trobada, les empreses van partir sobre les noves oportunitats i nous reptes que brinda la recerca de la circularitat al packaging. La gerent de l’Àrea Tecnològica de Consultoria, Assistència Tècnica i Innovació d’ITENE, Nuria Herranz, va tractar quins seran els materials per al packaging a l’horitzó 2030, moment en què tots els envasos i embalatges que es comercialitzin hauran de ser reciclables, compostables o reutilitzables . Va explicar així com afronten les empreses els canvis actualment i quines són les tendències tecnològiques i de mercat en el desenvolupament de materials en línia amb l’economia circular. El debat va posar en evidència que les empreses ja han començat el seu camí a la recerca de la circularitat del packaging. Entre els temes clau es va incidir en quins materials es consideren sostenibles, amb quines limitacions es troben, les millores en què treballen les empreses, si afectarà en aquesta evolució l’escassetat de matèries primeres, i si hi ha alternatives reals als materials complexos, com els multicapa.
amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses
La comunitat de les empreses industrials internacionalitzades amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses a Espanya : anticipació, adaptabilitat, col·laboració, glocalització i sostenibilitat . Les empreses que formen part d’ amec generen un volum d’exportació superior als 6.200 milions d’euros, exporten de mitjana el 53,6% de la facturació i inverteixen el 3,9% en innovació.
Per a més informació i entrevistes:
Glòria Ayuso
Gloria.ayuso@ga-binet.com Tel. 654 60 95 18