Barcelona, 10 de novembre de 2020amec ha presentat avui el moviment Positive Industry durant la celebració del Fòrum amec 2020, que ha reunit més de 400 directius de la indústria internacionalitzada per abordar el tema  Empresa i propòsit. En una declaració, els directius de les empreses industrials reivindiquen la indústria com un dels agents amb més poder de transformació social i econòmica i consideren que la seva actuació ha de ser en benefici de totes les parts interessades (treballadors, clients, proveïdors i comunitat). Així mateix, a més de pensar en clau global, ha d’actuar també amb un sentit local.

En la presentació, el president d’amec, Pere Relats, ha explicat que «canviarà la percepció de les empreses» i «les velles estructures es fondran i donaran pas a les noves, molt millors». En el nou paradigma, «abandonarem el jo, competitiu i aprendrem a fer servir el nosaltrescol·laboratiu. El curt termini s’anirà allargant en pro d’un camí satisfactori, o deixarem de parlar només de productes i parlarem molt més de les persones. Oblidarem les estructures de control per gestionar la confiança».

Per al president d’amec, la situació actual no ha de ser un obstacle, sinó tot el contrari: «tenim una visió positiva perquè qui ens farà sortir d’aquesta crisi seran els de sempre: persones normals amb aptituds i actituds extraordinàries».

El director general, Joan Tristany, ha explicat que l’objectiu és que «la declaració guanyi vida i es converteixi en un moviment reivindicatiu, que causi il·lusió i que ens aporti valor com a col·lectiu industrial». En aquest sentit, amec convida altres empreses, entitats o institucions a donar suport a la declaració, perquè siguin moltes més les que comparteixin el seu propòsit i objectius amb la finalitat de generar consciència sobre quin és el rumb cap a la nova competitivitat. «El suport a la indústria positiva ha de ser una acció de molts, i des d’interessos plurals», ha explicat el director general d’amec.

amec fa temps que està focalitzada en el seu nou propòsit. Per això és sòcia i impulsora de BforPlanet, juntament amb Fira de Barcelona. amec reivindica i defensa el paper de la  indústria en aquesta transformació, per a la qual, com ha destacat Tristany, cal treballar «amb visió cap endavant i prospectiva a la butxaca».
Tenir propòsit impacta en els resultats de l’empresa
 
Per a amec, tenir propòsit és un factor fonamental en la nova competitivitat i, per això, les empreses han de preparar-se per ser valorades amb nous paràmetres. En aquest sentit, «les empreses que procuren pels seus treballadors tenen un retorn de la inversió (ROE) superior al de les que no ho fan», ha assegurat el fundador de BLab, Jay Coen, que indica que en alguns casos aquest retorn és fins a un 40 % superior, basant-se en el rànquing Just Capital, que mesura el comportament de les empreses més ocupadores del món. Aquest millor comportament també s’ha pogut observar fins i tot en el primer quadrimestre de l’any, en què la pandèmia ha afectat en menor mesura a les empreses al capdamunt del rànquing, tal com ha explicat Coen. BLab és una organització sense ànim de lucre amb seu als EUA que lidera un moviment global que cerca accelerar un canvi cultural en la forma de fer negocis. La visió de BLab és que les empreses competiran per ser les millors per al món: les millors per als treballadors, les millors per a les comunitats i les millors per al medi ambient. Per a Coen, «sembla que la premissa és que fer les coses bé costa més diners i som menys competitius. Però ara ja passa el contrari: la preocupació és captar el millor talent, i no ho aconseguirem amb diners sinó amb un propòsit. De la mateixa manera, també els clients cerquen cada vegada més gastar els seus diners en companyies que cuidin els seus empleats, la comunitat i l’entorn». Més de 3.500 empreses de 70 països ja compten amb la certificació BCorp, que mesura com les companyies equilibren el propòsit social i els beneficis econòmics. Amb aquest propòsit, incorporen un requeriment legal pel qual en la presa de decisions han de tenir en compte els seus treballadors, clients, proveïdors, comunitat i medi ambient.

BLab forma part, a més, del moviment Imperative21, que reuneix 70.000 empreses de 80 països i que es proposa liderar de manera conjunta un canvi d’orientació dels negocis per transformar els valors actuals del sistema capitalista. Aquesta iniciativa ha nascut al setembre, mitjançant la projecció dels seus pilars a la façana mateixa del Nasdaq i a la Borsa del Brasil.

Les empreses comparteixen les seves experiències sobre el terreny

El professor i consultor d’Estratègia, Sostenibilitat i Innovació, Josep Maria Coll, considera que el propòsit «és font d’ avantatge competitiu perquè harmonitza els interessos de l’organització per col·laborar de forma conjunta; és un xut d’energia organitzacional». Així mateix ho ha corroborat el director general de KLK, empresa dedicada a aportar solucions a l’electrificació, per a qui establir una jornada de treball més conciliadora, la confiança plena i la flexibilitat en tota l’organització ha comportat millors resultats: «fer que els accionistes guanyin no motiva els treballadors. En canvi, gràcies a la motivació, hem fet créixer els lliuraments puntuals del 70 % al 95 %», ha indicat.

A més de tenir un propòsit, «cal ser coherents i actuar en sintonia», ha manifestat la directora d’Afers Públics i Sostenibilitat de Danone, Laia Mas, que ha explicat que l’empresa és una BCorp des del 2015, produeix allà on opera localment, treballa per a la circularitat de tot el seu producte, intentant produir el menor impacte mediambiental i fent arribar aliments als qui ho necessiten.

El propòsit és molt important per a tota l’organització, entre d’altres raons perquè «és important tenir un motiu per llevar-se i anar a treballar», segons el director general de BASF a Espanya, Carles Navarro, que ha explicat com l’empresa treballa amb l’àrea de sostenibilitat d’Inditex per millorar els processos i minimitzar l’impacte mediambiental de la producció tèxtil i com ha ideat conjuntament amb Cafès Novell les primeres càpsules biodegradables i compostables a Espanya.

La directora general d’EPPI Industries, Mireia Cammany, està immersa en implementar el propòsit en la seva organització: entre moltes accions, a més d’actuar segons els seus principis, també avalua la sostenibilitat de la seva cadena de valor global, de tots els proveïdors i parts interessades. Segons la seva experiència, «totes les empreses, també les pimes amb els seus recursos limitats», poden implementar el seu propi propòsit.

Eugenia Godes, adjunta de gerència i control d’ADRASA, ha explicat que l’empresa «està canviant la idea de la química, que fins ara s’ha relacionat amb abocaments. Fem tot el contrari: el nostre equip d’R+D se centra en treballar per tal que, mitjançant la química, aconseguim eliminar qualsevol residu o perjudici al medi ambient».

Des del sector de l’embalatge, Guillem Clofent, director general de Mespack, ha explicat el repte que afronta el sector en la transició cap a materials més sostenibles: «els plàstics biodegradables, compostables, són més fràgils. La substitució ens ha suposat un repte tecnològic al qual estem donant resposta, modificant les nostres màquines per treballar amb materials més sostenibles. Estem fent passos en la bona direcció».

Rosa Vañó, sòcia fundadora de Castillo de Canena, ha explicat com la seva organització s’ha bolcat en la producció de productes ecològics i locals amb respecte cap als productors, el que els ha permès aconseguir un gran compromís en vista dels nous requeriments dels clients.

 

El president de Comexi i expresident d’amec, Manel Xifra, ha destacat com «davant les disfuncions de l’actual sistema, el concepte de propòsit ajuda a plantejar una societat de futur sostenible i d’igualtat social», per a la qual cosa «és important crear una consciència col·lectiva».

El Fòrum amec 2020 ha donat un espai important al treball en xarxa i els seminaris en línia, així com a la presentació d’algunes de les col·laboracions més destacades que s’han produït entre membres de la nostra comunitat per tal de materialitzar nous projectes que en solitari serien més difícils d’assolir.

L’esdeveniment ha comptat amb els patrocinadors Allianz, Sabadell, CESCE i IESE, i els col·laboradors BLab i Creu Roja.

amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses

L’associació de les empreses industrials internacionalitzades amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses d’Espanya: anticipació, adaptabilitat, col·laboració, glocalització i sostenibilitat. Les empreses que formen part d’ amec generen un volum d’ exportació superior als 6.200 milions d’euros, exporten una mitjana del 55,5 % de la seva facturació i inverteixen el 4,7 % en innovació.

Enllaços: Moviment Positive Industry

Per a més informació i entrevistes:

Glòria Ayuso

Gloria.ayuso@ga-binet.com

Tel. 654 60 95 18

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *