ranking-mercados-2021.JPGBarcelona, 1 de desembre de 2020. El Rànquing de mercats 2021 d’amec situa els EUA i els països europeus com els principals mercats d’interès per a les empreses industrials internacionalitzades espanyoles el 2021. amec realitza des de fa quatre anys un informe de prospectiva per detectar on es troben les oportunitats per a les empreses internacionalitzades, així com un rànquing a mida segons el seu sector i el seu àmbit d’actuació.

Els Estats Units lideren el rànquing de prospectiva, passant de la quarta posició que ocupaven l’any anterior a la primera. El mercat nord-americà manté el seu atractiu, tot i que les relacions comercials amb la Unió Europea han estat complicades en els darrers anys. La raó es troba en què es tracta d’un mercat de grans dimensions, amb gran estabilitat, fortalesa i dinamisme empresarial. Tot això contribueix a que els Estats Units estiguin resistint l’impacte econòmic de la segona onada de la pandèmia amb poca incidència en la seva economia, contràriament al que succeeix en altres països. No obstant això, el creixent regionalisme del comerç fa necessari adaptar les estratègies d’entrada de les empreses espanyoles.

Els països europeus ocupen, així mateix, els primers llocs del rànquing per la seva proximitat, transparència i estrets llaços comercials amb Espanya. Entre aquests països segueix situant-se el Regne Unit, malgrat tota la situació d’incertesa que el Brexit genera des de fa més de dos anys. Encara que es preveu un augment dels costos i del temps en les exportacions i les importacions amb la materialització de la seva sortida de la Unió Europea, la veritat és que el Regne Unit continua sent un país estable i integrat

en les cadenes de valor global, que puntua bé en facilitat de negocis, en els indicadors macroeconòmics, de governança i de projecció econòmica.

«L’informe s’ha de llegir en funció de les característiques de cadascuna de les empreses i del moment. El Regne Unit no serà a l’inici de 2021 una oportunitat, però posteriorment seguirà sent una àrea principal amb la qual comerciar», explica la responsable de l’Observatori amec, Susana González.

El mercat asiàtic: nou focus indispensable 

Els mercats d’Àsia i Oceania ocupen la meitat superior del rànquing gràcies al seu bon rendiment en pilars com ara la projecció econòmica, la integració del mercat i l’oportunitat comercial. Tot i que la presència de les empreses espanyoles continua sent relativament escassa, el seu paper s’ha vist enfortit en els últims mesos per la diversificació de les cadenes de valor global. Si bé la Xina, l’enorme tractor de tota la zona, centrava tota l’atenció amb la pandèmia, les empreses estan veient que cal diversificar i no dependre d’un únic mercat. Per això, la resta de països de l’àrea es veuen beneficiats. En aquest aspecte, és clau l’acord signat el passat 15 de novembre de la nova Associació Econòmica Integral Regional (Regional Comprehensive Economic Partnership, RCEP) entre els deu estats membres de l’ASEAN (Myanmar, Brunei, Cambodja, Filipines, Indonèsia, Laos, Malàisia, Singapur, Tailàndia i el Vietnam), la Xina, Corea del Sud, el Japó, Austràlia i Nova Zelanda. La unió comercial d’aquestes economies representa gairebé el 30 % del PIB mundial, agrupa més de 2.000 milions d’habitants i concentra el 28 % del comerç internacional. Amb l’entrada en vigor del Tractat, les empreses ubicades als estats part es beneficiaran, entre altres aspectes, d’accés a unes tarifes aranzelàries preferencials, reducció progressiva de barreres no aranzelàries, no discriminació en matèria d’inversions estrangeres entre els països membres, normativa pensada per fomentar el comerç electrònic a la regió, majors facilitats en la mobilitat per tota la zona i una major integració de les cadenes de valor regionals.

Els efectes de la guerra comercial entre els EUA i la Xina

 

La guerra comercial entre els EUA i la Xina comporta acords comercials estratègics i està accelerant també la tendència de les empreses cap a la diversificació de les cadenes de valor, massa concentrades fins ara. El Rànquing de mercats 2021 mostra com aquest fet està beneficiant altres mercats com Vietnam o Mèxic. També hi contribueix la signatura recent de tractats com el de la Unió Europea amb el Vietnam i el Tractat de Lliure Comerç d’Amèrica del Nord entre Mèxic, el Canadà i els Estats Units. A més de l’Associació Econòmica Integral Regional a Àsia i Oceania, el Tractat Continental Africà de Lliure Comerç també obre portes interessants per a les empreses espanyoles.

Un estudi exhaustiu de prospectiva per a les empreses 

Aquesta és la 4a edició d’una publicació insígnia que realitza un exercici exhaustiu de prospectiva per avaluar el potencial dels mercats amb major projecció per a les empreses exportadores espanyoles. Per obtenir el Rànquing de mercats 2021 es calcula l’Índex amec, format per un ampli ventall d’indicadors agrupats en sis pilars: facilitat de negocis, governança i regulació, projecció econòmica, entorn comercial, integració del mercat i oportunitat comercial.

Per a la preselecció dels 36 mercats prioritaris analitzats es tenen en compte les valoracions de les empreses industrials internacionalitzades membres d’amec, presents en els diferents mercats, de la seva Xarxa internacional i dels experts de l’organització i les últimes previsions de creixement econòmic dels principals organismes internacionals, com el Fons Monetari Internacional i el Banc Mundial.

A més d’aquest rànquing de caràcter més general per al conjunt de l’economia espanyola, els membres d’amec disposen en exclusiva d’un informe dissenyat a la seva mida. Amb aquest propòsit, el pilar d’oportunitat comercial es transforma en el d’oportunitat sectorial, format per indicadors específics dels vuit sectors representats a amec, i dona lloc a vuit índexs d’oportunitat sectorial. Aquest any, com a novetat, s’ha creat una aplicació interactiva amb la qual els membres poden ponderar els diferents pilars segons les seves característiques i prioritats per tal de construir el seu propi rànquing de prospectiva.

«El Rànquing de mercats 2021 és una eina pràctica i eficaç per a les empreses industrials internacionalitzades per analitzar i mesurar les fortaleses i les debilitats dels principals mercats internacionals en el complex entorn actual. D’aquesta manera, les empreses poden reduir els riscos i facilitar la presa de decisions», explica el director general d’amec, Joan Tristany.

amec: 50 anys reimaginant la internacionalització

L’associació de les empreses industrials internacionalitzades amec promou des de fa 50 anys l’ exportació, la internacionalització i la innovació de les empreses espanyoles i contribueix a generar un entorn que impulsa la seva competitivitat internacional. Les empreses que formen part d’ amec generen un volum d’ exportació superior als 6.650 milions d’euros, exporten una mitjana del 55,6 % de la seva facturació i inverteixen el 4,7 % en innovació.

Per a més informació:
Glòria Ayuso
gloria.ayuso@ga-binet.com
Tel. 654 60 95 18

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *