amec ha analitzat per segon any tots els aspectes pels quals els nostres membres han tingut dubtes o dificultats en les seves operacions i en la seva activitat i implantació internacional. L’objectiu és l’elaboració de l’Informe de Barreres, la informació ens serveix per tenir una visió global i poder actuar, d’una banda, ajudant a les empreses de forma efectiva i, de l’altra, comunicant a les administracions on resideixen les dificultats i treballar conjuntament amb elles per facilitar l’operativa de les empreses. Els nostres membres poden consultar l’informe accedint al seu àrea privada , en l’apartat Estudis i Publicacions.
En l’elaboració d’l’informe hem analitzat els serveis d’informació, assessorament, projectes individuals, accions de lobby individual, serveis de networking i algunes alertes enviades a la comunitat que s’han interessat especialment als nostres membres.
Tradicionalment, el principal obstacle que troben els membres d’amec per desenvolupar la seva activitat internacional és la identificació efectiva de bons clients i socis comercials en els diferents mercats. En segon lloc, es troba la normativa, certificació i els canvis generats pel creixent proteccionisme. No obstant això, malgrat que aquest any les empreses han continuat sol·licitant aquest servei, 2020 ha comportat un nou tipus d’obstacle inesperat: la pandèmia.
La crisi sanitària i econòmica ha transformat l’escenari econòmic internacional i l’activitat habitual de les empreses, situant-se com la principal dificultat en la seva operativa. És per això que de manera excepcional Espanya ha concentrat gran nombre de serveis principalment per la gran incertesa que hi va haver especialment durant els primers mesos de la pandèmia i la declaració de l’estat d’alarma, i per la necessitat de les empreses de conèixer la normativa, les ajudes i com desplaçar als seus treballadors, clients i proveïdors.
Així, 2020 s’ha caracteritzat per mesos d’incertesa i de tancament de fronteres, i l’operativa internacional ha girat al voltant dels problemes relacionats. Mentre que tradicionalment els contactes més demandats eren distribuïdors, representants i, en menor mesura, fabricants, el 2020 hem començat a atendre sol·licituds de recerca d’enginyeries i integradors, o distribuïdors amb servei tècnic. Aquesta tendència, que caldria veure si es manté el 2021 podria respondre a un canvi en l’estratègia de comercialització i entrada en els mercats per part de les empreses. Davant les dificultats en la mobilitat i el creixent proteccionisme, així com la creixent servitización de la producció, les companyies busquen socis locals capaços d’instal·lar els seus equips, atendre les necessitats dels clients a llarg termini i oferir una “targeta de presentació” local.
D’altra banda, l’Informe de Barreres mostra com la normativa i certificació ha continuat sent el 2020 un dels principals obstacles amb què es troben les empreses per desenvolupar l’activitat internacional, tot i que la problemàtica varia en funció de l’mercat.