- Enplater Group, Gràfiques Salaet, Macsa ID, Tavil i AND & OR presenten les seves novetats centrades en aspectes clau com el packaging sostenible, la indústria 4.0, la traçabilitat del producte i la gestió de la fi de línia.
- Hispack i amec envasgraf celebren un fòrum tècnic com avantsala de la fira, que tindrà lloc de l’19 a el 22 d’octubre al recinte de GranVia de Fira de Barcelona.
Barcelona 22 d’abril d i 2021. Més de 600 professionals, el 30% internacionals, han seguit les últimes innovacions que han presentat fabricants espanyols de la cadena de valor de l’envàs i embalatge (fabricants d’envàs, tecnologia per a l’envàs, embalatge, embotellament i el seu grafisme) en la sessió Unpack spanish Innovation que han celebrat Hispack i amecenvasgraf, l’agrupació que uneix a les empreses de el sector. L’acte s’ha transmès amb traducció simultània en espanyol, anglès i francès, i ha servit com a avantsala de la celebració de la sala Hispack, que tindrà lloc de l’19 a el 22 d’octubre al recinte de GranVia de Fira de Barcelona.
Pel director d’Hispack, Xavier Pascual, “la indústria de l’packaging és estratègica per a l’economia. Hispack serà la primera cita presencial a Europa de el sector “, ha destacat. Una trobada ineludible pel fet que permetrà a les empreses tornar a estar en contacte directe en un mateix lloc amb tots els seus clients i proveïdors.
La directora de amec envasgraf, Carmina Castellà, ha explicat que les empreses espanyoles de l’envàs i embalatge, a l’pertànyer a un sector considerat essencial, han tingut el 2020 un bon comportament tot i la pandèmia, ja que la seva facturació ha augmentat un 3,2 %, i (mentre que) en el primer trimestre del l’any les exportacions han experimentat un creixement de l’17%. Per a aquest 2021, “hi ha un optimisme general davant la perspectiva de poder recuperar els contactes amb potencials clients”, ha afirmat Castellà, que ha incidit en la gran inversió que el sector està realitzant en innovació, especialment en digitalització, a nivell tècnic i comercial .
Així ho han corroborat And & OR, EnplaterGroup, Gràfiques Salaet, Macsa ID i Tavil, les cinc empreses que han exposat les seves innovacions i que han captat l’interès de clients i proveïdors de el sector que han seguit el webinar, i que al seu terme els han formulat gran nombre de preguntes per conèixer més sobre elles.
EnplaterGroup empresa dedicada a l’packaging flexible des de 1962 i que exporta el 42% de la seva facturació, s’està adaptant per “passar d’una economia lineal a una economia circular” en compliment amb la directiva de la Unió europea que indica que el 2030 tots els envasos han de reutilitzar-se, tal com ha recordat el seu director de R + d, Pere Coll. La companyia s’està transformant i això comporta el canvi en els procediments i l’aplicació de diferents tractaments en els seus productes, per tal de facilitar el reciclatge, incorporar material reciclat i compostable o biobasados. Per Coll, aquest esforç per trobar noves solucions està obtenint una gran resposta per part dels clients.
Gràfiques Salaet està aconseguint traslladar als envasos que produeixen de paper i cartró totes les propietats necessàries en el packaging (estanquitat, impermeabilitat, biodegradable, apte per a la congelació i de fer, entre d’altres) sense la utilització de el fins ara habitual laminat o extrusionat de polièster (PET). Gràcies a això, “augmenten les possibilitats d’utilització d’aquests materials en resposta a la reducció de l’plàstic en molts envasos”, ha explicat el director de vendes de la companyia, Roger Villar.
Per la seva banda, Xavier Möller, director de vendes internacional de MacsaID, que desenvolupa solucions de marcatge i traçabilitat per a alimentació, begudes, cosmètica o indústria com automoció, ha presentat la nova solució de la companyia: el sistema BiDiLase. Mitjançant la impressió d’un codi QR únic és possible seguir la traçabilitat d’un producte individual, coneixent des dels seus matèries primeres, transport, distribució i fins al seu reciclatge. “Podem identificar per on ha passat el producte i si hi ha algun tipus de problema, conèixer quin percentatge d’envasos es reciclen … hi ha la capacitat d’obtenir molta informació mitjançant aquest sistema de codificació, i el seu programari associat”, ha indicat.
Tavil ha presentat la seva innovació per al final de línia, mitjançant l’aplicació de tecnologia multiformat que permet només llegint un codi canviar de forma instantània tot el final de línia. “Els nostres clients necessiten ser capaços de produir a alta velocitat i canviar de format el més ràpid possible per seguir requeriments diferents en el sistema d’etiquetatge, tancat o paletitzat dels productes”, ha detallat el director d’exportacions de l’empresa, Ramon Reguant.
Per la seva banda, Martín Rollán, d’And & Or, ha exposat com l’empresa ha treballat en una solució de robots de navegació natural i omnidireccional per a l’automatització total dels processos de client en les seves diverses línies.
Les noves tecnologies i innovacions presentades han aixecat gran expectació, atès el gran nombre de preguntes que han realitzat els assistents. Per a la directora de amec envasgraf, Carmina Castellà, les empreses espanyoles de el sector destaquen per la seva flexibilitat, qualitat, innovació, internacionalització, proximitat, confiança i compromís. Les empreses de el sector desenvolupen tecnologia per a la fabricació d’envàs flexible, tecnologia i accessoris d’envàs i embalatge, tecnologia i accessoris per embotellat, tecnologia d’etiquetatge, codificació i marcatge, tecnologia per a la impressió de l’envàs i per a la logística, manipulació, emmagatzematge i final de línia. Aquestes firmasse dirigeixen als sectors de l’alimentació i begudes, farmàcia, cosmètica, química, neteja de la llar i construcció, entre d’altres.
Creixen les exportacions
Les exportacions espanyoles de les empreses de tecnologia de packaging augmenten des del passat mes de setembre. Malgrat un petit retrocés de l’2,9% el 2020, en el primer trimestre del 2021 estan experimentant un creixement de l’17%, tal com ha explicat la directora de amecenvasgraf. Destaquen l’evolució de mercats com el rus, que amb un increment de 50,6% el 2020, se situa com el tercer després d’Estats Units i França; així com el xinès, que amb un augment de l’73,5%, escala a la desena posició.
De periodicitat triennal, Hispack és la fira de packaging, procés i logística referent a Espanya i una de les primeres d’Europa en la seva especialitat. Organitzat per Fira de Barcelona, el saló prepara la seva propera edició, adaptada a l’actual conjuntura, de l’19 a el 22 d’octubre de 2021 a l’recinte firal de Gran Via en coincidència amb la fira de tecnologia Alimentària FoodTech. Hispack estructurarà la seva oferta expositiva en cinc sectors. Entre ells, en el de Packaging Machinery & Process mostrarà tota la innovació per a les línies, processos i operacions d’envasament de productes: des d’equips que fabriquen i modelen envasos, a maquinària d’ompliment i tancament, passant per tecnologia de lectura i verificació, línies de transport , equips de condicionament i embalatge. La fira també inclourà el sector Labelling & Bottling amb maquinària i equipament per a les línies d’embotellament, així com maquinària de procés i final de línia per a begudes o olis, acompanya amb solucions d’etiquetatge, codificació i marcatge.
Completen l’oferta d’Hispack els sectors de Logistics, Automation & Robotics, amb solucions per als equips de intralogística i manutenció, emmagatzematge, distribució i transport per a la millora dels sistemes i equips que faciliten la recepció del producte des del centre de producció fins al consumidor; Industrial Packaging, Solucions i materials per a l’embalatge secundari o terciariode productes industrials; i Brand Packaging, envasos, estoigs, materials, formats i dissenys perquè les marques es diferenciïn en el punt de venda i optimitzin l’experiència d’ús dels seus productes.
Per la seva banda, amec reuneix dins de la seva agrupació sectorial amec envasgraf a les empreses espanyoles més competitives en tecnologia per a envàs i embalatge i afins. L’entitat els ajuda en l’obertura de nous mercats internacionals, en l’adopció dels nous factors clau de competitivitat i en la generació d’espais per a la col·laboració entre indústries i per a la transferència de coneixement per tal de poder afrontar amb èxit els grans reptes de la sostenibilitat i l’adaptació als canvis.
Per a més informació:
Glòria Ayuso
Tel. 654609518
Maria Dolors Herranz
Tel. 93 233 25 41