Barcelona, 25 de maig de 2021. amec envasgraf ha celebrat avui una trobada amb els mitjans relacionats amb la tecnologia per a l’envàs, embalatge, embotellament i el seu grafisme en què ha compartit la situació del sector. Tot i la pandèmia i la crisi que ha generat, les empreses d’amec envasgraf han augmentat la facturació el 2020 un 3,2%, un resultat millor del que es preveia en un inici. Les exportacions van baixar un 2,9%, si bé hi ha un clar canvi de tendència, ja que en el primer trimestre de 2021 han augmentat fins a un 17% respecte a 2020.
Les empreses segueixen fent front a la dificultat de moviment de les persones, i han fet un enorme esforç l’últim any per adaptar-se a la nova situació, amb importants inversions en l’àmbit digital, per poder donar resposta tant a nivell tècnic (posades en marxa, reparacions, etc …) com en l’àmbit comercial (organitzant visites virtuals, webinars, aplicant realitat virtual per presentar les seves novetats, etc …). Per al president d’amec envasgraf, Michele Palma, els aspectes positius dels problemes viscuts durant la pandèmia són l’impuls de la digitalització i la racionalització dels viatges. “Les empreses es mostren optimistes de cara a l’evolució de l’any 2021 amb l’esperança que a poc a poc anem recuperant la normalitat i es puguin restablir els contactes presencials amb els clients”, ha explicat.
No obstant això, si 2020 ha estat l’any de dificultat per a la mobilitat, 2021 ho està sent per a la logística i els subministraments. En aquest sentit, el president d’amec envasgraf ha explicat com està afrontant la indústria l’increment de preus de les matèries primeres, així com els problemes logístics i de mobilitat de les mercaderies, detallant com estan resolent aquests nous obstacles en l’operativa de les empreses.
Importacions i exportacions espanyoles
El 2020, Espanya va superar França i es va col·locar com el vuitè exportador mundial del sector. Els principals mercats s’han mostrat resilients el 2020, si bé mercats pròxims com França o Portugal han patit un suau descens de les exportacions, frenant la seva tendència a l’alça. Els Estats Units es manté com la principal destinació i Rússia confirma el seu creixement durant els últims quatre anys. Mèxic perd una mica de pes en les exportacions.
Per subsector, en els últims anys s’observa el creixement sostingut de la Maquinària per Empaquetar i Embolicar, mentre que la Maquinària d’Envàs i embalatge ha patit les conseqüències de la pandèmia i ha vist frenada la seva tendència positiva en 2020. Contràriament, els subsectors de maquinària de Converting i maquinària de Cartró Ondulat s’han vist afavorits i han aconseguit canviar la tendència negativa que arrossegaven en anys anteriors.
Conjuntura i perspectives 2021
Per a un 60% de les empreses la conjuntura de 2020 es valora com pitjor a la de l’any anterior, si bé el de l’envàs i embalatge és un dels sectors en què aquesta valoració és menys negativa. “Per 2021 les perspectives són millors, tot i que les empreses segueixen sent cautes”, ha explicat la directora d’amec envasgraf, Carmina Castellà.
Trobar nous clients i socis comercials ha estat la principal dificultat amb què han topat les empreses industrials en la seva activitat internacional en 2020. Destaquen també altres dues dificultats marcades per la pandèmia: la necessitat d’adaptar protocols de seguretat per als treballadors i l’obtenció de més recursos financers. Analitzant els riscos futurs, la inestabilitat geopolítica segueix preocupant a les empreses, però l’aparició de futures pandèmies es cola entre els principals riscos. Preocupen també la competència de mercats emergents i d’altres sectors, i cada vegada més les exigències mediambientals.
Les principals activitats d’innovació que han realitzat les empreses se centren en la creació de nous productes i d’activitats d’R + D internes. No obstant això, la digitalització del servei tècnic és una de les principals estratègies per fer més resilients les cadenes de valor, amb una forta inversió per part de les empreses poder donar un millor servei tècnic i poder seguir comercialitzant.
A més de la digitalització, les tendències en 2020 han estat l’automatització dels processos i la indústria 4.0; l’adaptabilitat de les màquines als canvis de format dels envasos; la fabricació de línies més versàtils, més segures i productives a menor cost; l’adaptació a l’ecommerce; així com aplicació del concepte Disseny Higiènic de les màquines. “Les empreses s’han bolcat en oferir solucions personalitzades i, cada vegada més, solucions completes, en una ferma aposta per donar el millor servei tècnic, incorporant en molts casos el servei 24/7 365 dies”, ha incidit la directora d’amec envasgraf .
Castellà ha remarcat que les empreses s’estan adaptant a les creixents exigències mediambientals: menor consum energètic i l’aposta per l’economia circular i la sostenibilitat. Així mateix, entre les tendències de futur cal estar atents a la traçabilitat del producte, els envasos intel·ligents i la ràpida evolució de l’ecommerce.
amec respon als nous reptes de competitivitat de les empreses
Precisament, Castellà ha explicat l,a direcció presa per amec per donar una resposta efectiva als nous reptes que afronta la indústria del sector. Pionera en la implementació del seu propòsit – Contribuir des de la indústria a què el canvi d’era sigui segur, transversal i positiu per a les persones i per al planeta -, amec està actuant per enfortir la indústria positiva i ajudar-la a generar més progrés. Per a això, mitjançant la seva acció, impulsa a les empreses els nous factors de competitivitat -anticipació, adaptabilitat, col·laboració, glocalització i sostenibilitat. Castellà ha detallat el conjunt d’accions, formació i serveis adreçats especialment a la indústria de la tecnologia per a l’envàs i embalatge. Entre aquestes es troba la coordinació de la participació de les empreses en les principals fires que tindran lloc: HISPACK (Barcelona), PROPAK ÀSIA (Bangkok), EXPOPACK MEXICO, així com Gulfood MANUFACTURING (Dubai), DJAZAGRO (Algèria).
amec envasgraf celebrarà a més una trobada entre les empreses del sector amb Enginyeries que desenvolupen projectes clau en mà. “És el tercer any que celebrem aquesta trobada, després del qual hem vist que les empreses tanquen projectes concrets”, ha explicat Castellà. amec també ha posat a disposició de les empreses del sector una plataforma de promoció internacional perquè arribin a qualsevol dels seus mercats d’interès. Així mateix, porta a terme capacitació en aspectes clau per a la competitivitat de les empreses industrials (adaptabilitat i innovació, màrqueting industrial, màrqueting digital, venda per a tècnics).
La promoció de la prospectiva i l’anticipació són altres accions perquè les empreses puguin elaborar les seves estratègies i captar les oportunitats, facilitant-los tota la informació i estudis que elabora l’Observatori amec. A el mateix temps està impulsant la innovació mitjançant la detecció i impuls de nous projectes i l’accés a ajuts públics i als Fons Next Generation. La col·laboració entre els seus membres és a més part essencial de l’activitat de amec, i es porta a terme tant en les trobades constants de networking com a la Zona Co del web de amec, on les empreses intercanvien projectes i coneixement.
amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses
La comunitat de les empreses industrials internacionalitzades amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses a Espanya : anticipació, adaptabilitat, col·laboració, glocalització i sostenibilitat. Les empreses que formen part d’amec generen un volum d’exportació superior als 6.200 milions d’euros, exporten de mitjana el 53,6% de la seva facturació i inverteixen el 3,9% en innovació.
Per a més informació:
Glòria Ayuso Tel. 654 60 95 18
Gloria.ayuso@ga-binet.com