amec ha desenvolupat un servei especial de suport a les empreses amb interessos comercials a Rússia i Ucraïna. L’entitat compta amb un observatori permanent, que permet enviar informació als membres de manera recurrent i rebre sol·licituds de suport per part de les empreses industrials. I és que més de la meitat dels membres de la comunitat d’amec exporten a Rússia i més d’una desena estan implantades en aquest mercat, sigui amb filial productiva o oficines comercials. Una altra dotzena d’empreses també tenen relacions comercials amb Ucraïna, algunes amb implantació al seu territori.
A més de resoldre situacions i peticions individuals per part de les empreses industrials, amec ha obert un grup de wattsapp en què participen els membres, que intercanvien dubtes centrats en tota la operativa i l’enviament de mercaderies a Rússia i als països de l’est, i en què participen el delegat a Rússia, Karlos Landeta, i tot l’equip d’amec al capdavant de l’observatori permanent.
amec vehicula cap als seus membres tota la informació sobre l’afectació del conflicte en la relació comercial, informant de l’impacte immediat de les sancions als intercanvis comercials, les que penalitzaran la compra amb dòlars i euros per part d’empreses russes, com afectarà d’ara endavant a les operacions l’exclusió del Swift de les principals entitats financeres, l’afectació a les operacions duaneres, etc.
Els membres de la comunitat tenen una persona de contacte de referència a amec per dirigir-se en cas que ho necessitin. L’entitat ha celebrat sessions de networking entre les empreses, que han compartit entre elles com els afecta el conflicte en tota la seva operativa en aquests mercats, com estan actuant i com poder avançar-se a l’impacte previsible que puguin tenir les sancions sobre els intercanvis i la finançament en aquests països. El gran interès de les empreses en compartir les seves situacions i coneixement ha fet que se celebrin fins a quatre sessions de manera simultània.
Les empreses de la comunitat ja es van poder reunir només passades 24 hores després de l’esclat de la guerra amb responsables de les Oficines Comercials d’Espanya a Moscou i Kíev. Aquesta trobada s’ha tornat a repetir el passat 4 de març quan les empreses ja estan veient interromputs els fluxos comercials amb els països de l’est d’Europa i Rússia. El principal objectiu d’aquestes sessions és donar informació d’última hora sobre com s’estan desenvolupant les operacions comercials a tota l’àrea afectada pel conflicte, com influeixen les sancions imposades a l’operativa i com ho faran en el futur, i conèixer en profunditat les inquietuds i els problemes concrets de les empreses.